Przerejestrowanie auta w Portugalii – ile kosztuje i jak tego dokonać
Portugalia

Przerejestrowanie auta w Portugalii – ile kosztuje i jak tego dokonać?

Jako świeżo upieczony właściciel już oficjalnie „portugalskiego” auta mogę Wam opowiedzieć gehennę związaną z jego przerejestrowaniem. Samochód był wcześniej na polskich blachach i jak się pewnie domyślacie, trzeba było go wreszcie przerejestrować na tablice portugalskie. Jest to proces skomplikowany i kosztowny, który maksymalnie testuje cierpliwość człowieka.

Przerejestrowanie auta w Portugalii – jeśli ten temat Cię interesuje i jesteś ciekawy przebiegu całej biurokracji oraz kosztów takiego przedsięwzięcia, zapraszam do lektury.

Przerejestrowanie auta w Portugalii – od czego zależy koszt i czy to się opłaca?

Zacznijmy od pytania, czy w ogóle jest sens przerejestrowywać zagraniczne auto na portugalskie numery? To zależy. W innym kraju takie pytanie nie miałoby większego sensu, jednak w Portugalii opłaty związane z tym procesem są piekielnie wysokie. Warto jednocześnie zaznaczyć, że główna opłata (ta najwyższa) nie jest stała.

Czynniki wpływające na całkowity koszt procesu

W głównej mierze koszt przerejestrowania auta w Portugalii uzależniony jest od kilku czynników powiązanych ściśle z danym samochodem. Pod uwagę brane są następujące zmienne:

  • rocznik auta (port. idade do carro) – im nowsze, tym będzie drożej – wtedy ponosimy opłatę całkowitą, natomiast wraz ze wzrastającym wiekiem auta otrzymujemy zniżkę. Za nowe auto uważa się takie, które jest zarejestrowane mniej niż 6 miesięcy lub przejechało mniej niż 6 tys. km,
  • pojemność silnika (port. cilindrada) – im większa, tym opłata wzrasta,
  • emisja CO2 (port. emissões de CO2, componente ambiental) – im większa, tym opłata wzrasta,
  • rodzaj paliwa (port. tipo de combustível) – diesel, benzyna lub auto elektryczne – diesel wyjdzie najdrożej, elektryczne najtaniej,
  • posiadanie lub nie filtra cząstek stałych, czyli DPF (port. filtro de partículas) – jeśli go nie ma – opłata wzrasta.

To właśnie od powyższych czynników uzależniona będzie główna opłata, a warto pamiętać, że nie będzie to niestety jedyny koszt.

Podsumowując: koszt przerejestrowania zagranicznego auta na portugalskie tablice rejestracyjne będzie się różnił niemal w każdym przypadku. Wszystko zależy od powyższych zmiennych. 

Czy przerejestrowanie auta w Portugalii jest opłacalne?

Zanim zdecydujemy się przerejestrować swój samochód, warto przeprowadzić  wstępną symulację (port. simulação ISV). Pozwoli nam to podjąć decyzję, czy przerejestrowanie auta jest dla nas opłacalne. Link do symulatora znajdziesz tutaj.

Wiadomo, trzeba brać poprawkę +/- 200 euro podczas analizy wyniku z symulatora. Będziemy mieć już jednak ogólnie pojęcie, ile może wynieść taka opłata za nasze auto.

Chcę w tym momencie zdementować także powtarzane „w internetach” opinie, że koszty przerejestrowania auta w Portugalii zawsze przewyższają wartość samochodu. To nieprawda. Oczywiście może tak być, ale nie musi.

Można natomiast stwierdzić, że przerejestrowanie auta, które ma więcej niż 5 lat i jednocześnie jego emisja CO2 jest znacznie wyższa niż 110 g/km, będzie nieopłacalne (podatek ISV z dużym prawdopodobieństwem przekroczy wartość pojazdu).

Prawdą  natomiast jest, że tak czy inaczej, całkowity koszt tego procesu jest bardzo wysoki (w porównaniu do innych krajów). Absurdalnie drogi i maksymalnie skomplikowany.

Poprowadzę Was krok po kroku przez przerejestrowanie mojego auta, o następujących parametrach:

  • rocznik auta – 2010,
  • pojemność silnika – 1600 cm3,
  • emisja CO2 – 104 g/km,
  • rodzaj paliwa – diesel,
  • filtra cząstek stałych – tak.

Przerejestrowanie auta w Portugalii – witaj w urzędniczym piekle

Teraz czas na prawdziwą jazdę bez trzymanki, czyli… ukochaną przez wszystkich biurokrację.

Poniżej opisuję szczegółowe instrukcje, które składają się z następujących kroków:

  1. Rozpoczęcie procesu w IMT.
  2. Dokonanie przeglądu auta.
  3. Uzyskanie DAV.
  4. Opłacenie podatku ISV.
  5. Ubezpieczenie auta w Portugalii.
  6. Wyrobienie portugalskich tablic rejestracyjnych.
  7. Zakończenie procesu w IMT.
  8. Wizyta w Conservatoria – aplikacja o nowe dokumenty rejestracyjne pojazdu.

  9. DLA CHĘTNYCH: Złożenie odwołania w sprawie nielegalnej opłaty za emisję CO2.

Krok 1: Rozpoczęcie procesu w IMT

Od czego zacząć przerejestrowanie auta w Portugalii? Od wycieczki do najbliższego urzędu IMT (Instituto da Mobilidade e dos Transportes Terrestres), czyli odpowiednika polskiego Wydziału Komunikacji i Transportu, w celu rozpoczęcia procesu (port. legalização do carro importado). 

Będziemy musieli okazać tu dokumenty:

  • dowód osobisty (port. B.I. – Bilhete de Identidade),
  • dowód rejestracyjny pojazdu (port. livrete do carro),
  • dokument ze wszystkimi danymi technicznymi pojazdu – Europejski Certyfikat Zgodności (Świadectwo Dostosowań) – (port. COC – Certificado de Conformidade).

Jeżeli z jakiegoś powodu nasze auto nie ma dokumentu COC, wtedy IMT wyśle nas na specjalną inspekcję (zapewne płatną dodatkowo), aby taki druk uzyskać.

Jeżeli natomiast wszystkie dokumenty się zgadzają, proces przerejestrowania zostaje rozpoczęty, uzyskujemy dokument z IMT z numerem naszej sprawy.

Koszt: na tym etapie jeszcze nie dokonujemy opłaty.

Krok 2: Dokonanie przeglądu auta

Wraz z dokumentem uzyskanym w IMT, udajemy się na przegląd określany jako przegląd specjalny typu B (port. inspeção extraordinária tipo B / inspeção tipo B).

Koszt inspekcji: 85-90 EUR

Krok 3: Uzyskanie DAV

Po otrzymaniu dokumentu z ważnym przeglądem, udajemy się do Alfândega (czyli Urzędu Celnego) w celu uzyskania dokumentu DAV (deklaracji celnej pojazdu).

Na szczęście można wszystko załatwić także online, jeżeli mamy pełny dostęp do Portalu Finansowego, czyli Portal das Finanças. I naturalnie, jeśli rozumiemy j. portugalski lub przynajmniej mamy z kim się skonsultować w sprawie poprawności wypełniania druku.

W tym celu otwieramy Portal das Finanças, a w lupkę wyszukiwania wpisujemy „DAV”. W wynikach powinna nam się pojawić nazwa Declaração Aduaneira de Veículos (DAV), czyli deklaracja celna. Klikamy w „Aceder”, aby kontynuować.

Następnie w lewym górnym roku ukaże nam się DAV, rozwijamy menu i klikamy w Criar DAV, czyli Utwórz DAV. Potem wypełniamy wszystkie pola.

Jeżeli nie czujemy się na siłach, lepiej udać się osobiście do Alfândega, gdzie prawdopodobnie pomocna dłoń wypełni za nas wszystkie dane.

Ważne! To w tym momencie – podczas wypełniania dokumentu DAV – decydujemy, który „sposób” przerejestrowania nas interesuje:

  1. darmowy, poprzez mienie przesiedleńcze (Regime de ISV: Regime Especial)
    czy
  2. odpłatny, standardowy (Regime de ISV: Regime Geral).

W przypadku standardowego przerejestrowania na rozpatrzenie naszej prośby oczekujemy 1-2 dni, w tym czasie urząd sprawdza poprawność wniosku.

Kiedy dokument zostanie zatwierdzony (ale jeszcze nie uzyska prawnie statusu, że jest ważny – to nastąpi dopiero po uiszczeniu opłaty w kolejnych krokach), otrzymamy stosowne powiadomienie w naszym panelu w Portal das Finanças.

Koszt: Uzyskanie DAV jest darmowe, ale dokument będzie ważny dopiero po zapłaceniu podatku ISV (czytaj niżej).

Przerejestrowanie poprzez mienie przesiedleńcze

Tutaj trzeba zebrać odpowiednie dokumenty potwierdzające życie w kraju, z którego przyjechaliśmy (rachunki bankowe, potwierdzenie miejsca zamieszkania w postaci opłat za gaz czy prąd itp.).

W moim przypadku przerejestrowanie auta zaczęło się właśnie od mienia przesiedleńczego, jednak po roku od złożenia wniosku (podkreślam: PO ROKU!) drogą pocztową przyszła odpowiedź odmowna. Wniosek został rozpatrzony negatywnie.

A kilka dni później dotarł kolejny list… Informujący, że samochód może przebywać w Portugalii na polskich blachach jeszcze tylko przez 30 dni. Co zrobisz, jak nic nie zrobisz – w takiej sytuacji auto trzeba wywieźć za granicę (ale w tym momencie potrzebna jest już zgoda urzędu!) albo przerejestrować standardowym sposobem (czytaj: srogo płatnym). W innym przypadku, po tych 30 dniach, policja ma prawo skonfiskować samochód i przekazać go w ręce państwa (sic!)…

Nie było wyjścia, samochód musiał zostać przerejestrowany drogą standardową. Co było dalej?

Krok 4: Opłacenie podatku ISV

Mamy już dokument DAV uzyskany z Portal das Finanças. Na jego podstawie, automatycznie, za 3-4 dni otrzymamy powiadomienie odnośnie płatności ISV (Imposto Sobre Veículos), czyli podatku od pojazdu.

To właśnie ta opłata (zmienna) uzależniona jest od danych technicznych naszego auta.

Koszt podatku ISV wyliczony indywidualnie dla mojego auta: 1631,91 EUR

Dopiero po uiszczeniu zapłaty dokument DAV jest kompletny i ważny przez 70 dni. W tym czasie powinniśmy zakończyć proces w IMT (czyli Wydziale Komunikacji i Transportu) opisany w kroku pierwszym.

Jednocześnie otrzymujemy nasze nowe dane auta, czyli portugalskie numery rejestracyjne. W międzyczasie możemy więc zadbać o ubezpieczenie i udać się po wyrobienie tablic.

Krok 5: Ubezpieczenie auta w Portugalii

Tutaj sprawa wydaje się najmniej skomplikowana. Udajemy się do ubezpieczyciela i wybieramy pakiet najlepszy dla siebie. Warto wiedzieć, że w Portugalii w koszt ubezpieczenia zawsze wliczona jest usługa Assistance obejmująca teren całej Uni Europejskiej.

Koszt ubezpieczenia OC (i Assistance na terenie UE): ok. 250 EUR/rok

Krok 6: Wyrobienie portugalskich tablic rejestracyjnych

Mając opłacone ubezpieczenie, czas na zmianę tablic. W Polsce wszystkim zajmuje się Wydział Komunikacji i Transportu. W Portugalii udajemy się do jakiegokolwiek sklepu z artykułami motoryzacyjnymi, który na miejscu, od ręki, wyrabia tablice (port. matrículas).

Po prostu wchodzimy, podajemy nasze numery i za 5 minut otrzymujemy do ręki nowe, pachnące tablice made by Portugal. Montaż gratis.

Koszt tablic rejestracyjnych: 18 EUR

Krok 7: Zakończenie procesu w IMT

Mając: ważny dokument DAV, opłacony podatek ISV, ubezpieczenie i portugalskie tablice rejestracyjne, możemy sfinalizować proces w IMT.

Przekazujemy urzędnikowi komplet dokumentów, czyli: DAV, dokument IMT (ten z numerem naszej sprawy, który otrzymaliśmy w kroku pierwszym), polski dowód rejestracyjny auta i ogólnie wszystko, co nazbieraliśmy do tej pory (można się pogubić w stosie dokumentów, najlepiej zabrać ze sobą wszystko!).

Pani z okienka zabiera wszystkie dokumenty (wszystkie, bez żadnej kopii!), przypominając, aby za około tydzień udać się do… Ha! Do kolejnego urzędu oczywiście.

Tym razem czekać nas będzie wycieczka do Conservatoria do Registo de Automóvel, czyli coś w stylu „Biura Rejestracji Samochodów”, które to w praktyce znajduje się w Urzędzie Gminy.

Zanim jednak się tam udamy, warto jeszcze wspomnieć dosadniej o tym, że (nie)uprzejma Pani z okienka zabrała mi wszystkie dokumenty i dwa razy potwierdziła, że to normalne.

Czyli: zostajemy bez żadnych dokumentów (ani polskich, ani portugalskich), a w razie zatrzymania przez policję mamy powiedzieć, że auto jest w procesie legalizacji… Czemu mnie to już nie dziwi? To przecież Portugalia! Kupuję takie wyjaśnienie bez mrugnięcia okiem. Jadę do domu bez żadnych dokumentów i jeżdżę tak jeszcze przez tydzień, zanim wreszcie dotrę do upragnionego Conservatoria.

Koszt finalizacji transakcji w IMT: 45 EUR

Krok 8: Wizyta w Conservatoria – aplikacja o nowe dokumenty rejestracyjne pojazdu

Tydzień po wizycie w IMT i finalizacji procesu w tym urzędzie, udajemy się do wspomnianego wcześniej Conservatoria, aby otrzymać świeżutkie, pachnące, upragnione portugalskie dokumenty.

Pan w okienku prosi o dokument z IMT. Ja baranieję. Panie, jaki dokument?! Od tygodnia jeżdżę bez ŻADNYCH dokumentów, bo (nie)miła Pani zabrała je wszystkie i powiedziała, że to normalne. Pan mówi, że bez dokumentu ani rusz, bo to podobno najważniejszy druczek w całej sprawie. I co ciekawe, powinien przyjść do mnie pocztą (oczywiście nie przyszedł ani teraz, ani nigdy).

Pan z Conservatoria zdziwił się, ponarzekał, że „tak się nie da”, po czym po 10-15 minutach marudzenia dał mi do podpisu druk potwierdzający, że dokumenty są złożone. Ha! A jednak dało się wszystko załatwić i bez tego „najważniejszego” dokumentu.

Oczywiście dokumentów rejestracyjnych (port. livrete automóvel) nie otrzymujemy do ręki, tylko czekamy kolejne dni na ich wyrobienie. Na szczęście mają przyjść pocztą na adres domowy. I tak też się dzieje.

Ufff! Proszę państwa, i w tym momencie kończy się nasze piekło przerejestrowywania samochodu z Polski na portugalskie blachy! Mamy portugalską rejestrację i niezbędne dokumenty. Sukces! Mission (im)possible!

Koszt wyrobienia dokumentów pojazdu: 55 EUR

Krok 9 (dla chętnych): Złożenie odwołania w sprawie nielegalnej opłaty za emisję CO2

Jeżeli dotrwaliśmy do tego miejsca i mamy jeszcze resztki cierpliwości oraz końskie zdrowie, możemy pokusić się także o napisanie odwołania do Alfândega, w którym jasno wyrazimy znajomość prawa UE i zażądamy zwrotu płatności, jakie już uiściliśmy za emisję CO2.

W moim przypadku to aż 660 EUR, czyli sporo (czytaj: zdecydowanie warto się pofatygować i powalczyć o swoje). Do wniosku dołączamy także wydruk z DAV i wydruk dot. prawa UE wskazujący na nielegalność tej opłaty.

O co chodzi? Samochody w Portugalii (na portugalskich blachach) nie podlegają opłacie za emisję CO2, dotyczy ona jedynie samochodów importowanych. Zgodnie z unijnymi wytycznymi pobieranie takiej opłaty jest nielegalne.

Zapewne rząd portugalski płaci za to jakieś kary, jednak na pewno niewielkie w stosunku do korzyści z poboru tych nielegalnych opłat. Nie od dziś wiadomo, że Ignorantia iuris nocet – nieznajomośc prawa szkodzi.

W tym przypadku państwo wzbogaca się dość sowicie i nielegalnie (niezgodnie z przepisami UE) na osobach, które potulnie dokonują wszystkich opłat. Cóż… Portugalia to pewien stan umysłu. Czy nam się to podoba, czy nie. W każdym razie warto wiedzieć, że istnieje taki kruczek w tym wątku i warto powalczyć o zwrot tej opłaty.

Jak to się skończyło?
Po miesiącu przyszedł pierwszy list informujący, że sprawa jest analizowana. Po ok. 2 kolejnych miesiącach przyszedł następny list, tym razem odmowny – sprawa została rozpatrzona negatywnie. Nici z odszkodowania.

Przerejestrowanie auta w Portugalii – bilans końcowy

Podsumowując ten długi wpis… Przerejestrowanie auta w Portugalii to prawdziwy koszmar. Biurokracja nie ma końca, a telefony urzędnicy odbierają dość niechętnie. Standardowo brak jest jasnych reguł i procedur, więc trzeba się solidnie nachodzić i naprosić, no i być przygotowanym na słone opłaty. 

Koszt całkowity: W moim przypadku pełny koszt przerejestrowania auta z polskich blach na portugalskie wyniósł niecałe 2100 EUR.

Zapytacie więc… czy było warto? Tak! Koszt jest ogromny, a jeśli doliczymy do tego poświęcony czas i testowanie anielskiej cierpliwości, to mamy raczej średnio pozytywny bilans. Ale… mimo wszystko uważam, że w moim przypadku warto było się pomęczyć. Koszt kupna takiego samego samochodu w Portugalii, choć używanego (nie mówiąc już o nowym, z salonu), byłby o wiele wyższy niż jego przerejestrowanie.

Summa summarum przerejestrowanie auta w Portugalii było dla mnie bardziej opłacalne niż kupno takiego samego na miejscu. Wszystko więc zależy od konkretnego samochodu, jego parametrów technicznych. W niektórych przypadkach koszt przerejestrowania auta będzie znacznie przewyższać wartość pojazdu. Wtedy nie ma tematu, opłacalność takiego działania nie pozostawia żadnej wątpliwości. Na powyższym przykładzie widać jednak, że da się wyjść z całego procesu z pewną satysfakcją.

Mam nadzieję, że tym wpisem udało mi się rozwiać wszelkie wątpliwości co do przebiegu całego procesu i jego kosztów. Będzie mi miło poczytać w komentarzach poniżej o Waszych doświadczeniach związanych z kupnem auta w Portugalii lub jego importem z zagranicy. Powodzenia, cierpliwości i szerokości!

12 komentarzy

  • Janusz

    Dziekuje za ten post. Czy moglbys napisac osobny watek o ” przerejestrowaniu auta od mienia przesiedleńczego”?

    Jestem ciekaw

    – Ile czasu na to mam i w ktorym momencie powinienem rozpoczac proces?
    Czy musze to zrobic przed zalatwieniem jakis innych rzeczy zwiazanych z przeprowadzka czy po (rezydancja podatkowa, itp.). Wiem, ze samochod musi byc zarejestrowany na mnie minium 6 miesiecy, ale wlasnie do jakiego terminu jest to liczone? (uzyskanie rezydencji podatkowej?).

    – Jak to wyglada jesli samochod jest zarejestrowany na jednoosobowa dzialanosc gospodarcza?
    Teoretycznie moge prowadzic dalej dzialanosc w Polsce (tutaj placic podatek z tego tytulu), a w Portugalii nie place podatku od zagranicznych dochodow (przynajmniej w. przypadku NHR). Czy wtedy moge jezdzic po Portugalii samochodem zarejestrowanym na moja firme w tym kraju?

    Chyba bedzie trzeba poszukac jakiegos specjalisty w Portugalii, ktory ma doswiadczenia w tego typu sprawach. Przy moich obliczeniach – zakup auta w portugalii vs import (bez placenia podatku ISV) roznica wynosi ok 10 tys zl. (rocznik 2015, benzyna, silinik 1.0-1.2). Minus okolo 2tys za podroz (z 2 noclegami) z Polski do Portugalii (plus przy okazji pare rzeczy mozna zabrac z Polski).

    Jak oceniasz ilosc czasu poswieconego na caly ten proces?

    • Flaczki z olejem

      Cześć Janusz,

      niestety z artykułem o przerejestrowaniu auta przez mienie przesiedleńcze może być problem, bo nigdy tego nie robiłam osobiście. Czasami bywa tak, że procedury różnią się w zależności od regionu, miasta i urzędnika (choć nie powinny, bo prawo oficjalnie jest jedno), a nie chciałabym nikogo wprowadzać w błąd, pisząc na ten temat bez przejścia tego procesu samodzielnie. Być może kiedyś taki artykuł się pojawi, nie wykluczam, ale na pewno nie w najbliższym czasie.

      Co do pozostałych pytań:
      – od momentu uzyskania rezydencji w Portugalii masz rok czasu na przerejestrowanie auta;
      – tak, samochód musi być zarejestrowany na Ciebie min. 6 miesięcy przed przeprowadzką, tzn. 6 miesięcy przed anulowaniem Twojej rezydencji w Polsce;
      – proces przerejestrowania auta powinieneś rozpocząć od momentu uzyskania rezydencji w Portugalii – musisz przedstawić dokument wymeldowania się z polskiego adresu i podać nowy adres zamieszkania (portugalski);
      – jeśli samochód jest zarejestrowany na firmę w Polsce, a Ty nie masz rezydencji w Portugalii, to możesz nim jeździć raczej bez problemu (podobnie jak turyści zagraniczni), jednak nie będziesz mógł wtedy np. wynająć mieszkania na swoje imię, opłacać rachunków za prąd itp. (cokolwiek co będzie wskazywało na to, że jednak mieszkasz na stałe w Portugalii prędzej czy później, raczej później, wzbudzi podejrzenia) – jeśli planujesz mieszkać w Portugalii na stałe lepiej jednak przerejestrować auto i jeździć bezstresowo po tutejszych drogach;
      – ciekawostka: po przerejestrowaniu auta na portugalskie blachy nie możesz go sprzedać przez rok czasu;
      – w mim przypadku przerejestrowanie auta trwało ok. 6 miesięcy – Portugalia 😀 Nie jest to jednak reguła i wierzę, że da się wszystko załatwić szybciej – to już zależy od regionu, miejscowości, urzędnika i Twojego czasu.

  • Mariusz

    Dzięki za bardzo treściwy artykuł.
    Czy oreientujesz się może czy
    1) na Maderze jest tak samo ?
    2) czy jeśli kupię/przerjsteuje auto w Portugali kontynentalnej to mogę je używać na Maderze bez żadnych problemów i opłat ?

    • Flaczki z olejem

      Hej Mariusz, z tego co mi wiadomo:
      1) na Maderze powinno być tak samo (to część Portugalii, więc mimo że jest wyspą, powinny obowiązywać takie same przepisy), oczywiście co urząd to obyczaj w Portugalii – najlepiej wysłać zapytanie bezpośrednio do konkretnego urzędu, żeby mieć 100% pewność;
      2) tak, jak najbardziej.

    • Flaczki z olejem

      Cześć Mariusz, nie prowadzę pośrednictwa, jednak jeśli będziesz postępować krok po kroku na pewno dasz radę samodzielnie to zrobić.

  • Joanna

    Witam,
    Czy w polskim Urzędzie Komunikacji muszę gdzieś zgłosić wyrejestrowanie auta czy dzieje się to już poza mną?
    Pozdrawiam i dziękuję za mega przejrzysty wpis! Po jego przeczytaniu już wiem że przed pierwszą wizytą inicjującą ten proces napiję się meliski ;o

    • Flaczki z olejem

      Hej Joanna, teoretycznie portugalski urząd powinien skontaktować się z polskim i załatwić to między sobą. W idealnej sytuacji wszystko dzieje się już samo 🙂 ALE tak wyglądała teoria, w praktyce lepiej po prostu samemu (lub przez pełnomocnika) wyrejestrować auto w Polsce i potem od razu zgłosić wyrejestrowanie do ubezpieczyciela. Wtedy, w okresie przejściowym, nie opłacasz niepotrzebnie przez długi czas dwóch ubezpieczeń jednocześnie.
      Ja czekałam ponad 3 miesiące, aż portugalski urząd skontaktuje się z polskim. Dzwoniłam kilka razy do wydziału komunikacji w Polsce, czy Portugalia „już” się skontaktowała w tej sprawie. Oczywiście, że nie 😀 Po ponad 3 miesiącach poddałam się i poprosiłam Tatę-pełnmocnika o wyrejestrowanie auta. Jeden dzień i problem z głowy 😉 Polecam od razu wziąć sprawy w swoje ręce i nie czekać na portugalski urząd.
      Meliska będzie potrzebna!

      • Kuba

        Witam, znalazłem poniższą informację dotyczącą płatności na rzecz ISV. Czy ma ona zastosowanie?

        Obywatele UE, którzy przerejestrowują samochód w ciągu 6 miesięcy od rejestracji pobytu w Portugalii, są zwolnieni z płacenia ISV.

        Przeprowadzam się do Portugalii na 2 lata i szukam najlepszej opcji na samochód. Zabrać z Polski i jeździć na PL, przerejestroeać czy kupić lub wynająć w PT.

        • Flaczki z olejem

          Cześć Kuba, być może nastąpiła aktualizacja przepisów, najlepiej jeśli zapytasz o swój konkretny przypadek bezpośrednio w lokalnym urzędzie IMT. W powyższym wpisie opisałam, jak wyglądało przerejestrowanie mojego auta. Każdy przypadek jest inny, więc być może przerejestrowanie Twojego auta będzie wyglądać inaczej. W każdym razie, powodzenia!

  • marek

    Co bylo powodem odmowy rejestracji na mienie przesiedlencze.
    Mam zamiar przeprowadzic sie z kanady i przewiesc moje auta.
    Bede wdzieczny za odpowiedz.
    Milego dnia,
    Marek

    • Flaczki z olejem

      Cześć Marku, powodem odmowy rejestracji na mienie przesiedleńcze był brak niektórych niezbędnych dokumentów z mojej strony. Tutaj nie była to absolutnie wina urzędu portugalskiego. Jeżeli będziesz miał wszystkie dokumenty udowadniające, że przeprowadzasz się z innego kraju (z Kanady) prosto do Portugalii (+ pozostałe, których wymaga urząd), na pewno nie będziesz miał żadnego problemu z przerejestrowaniem auta właśnie w ten sposób. Powodzenia!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *